torsdag 20 januari 2011

Om:

Planeten Tellus skulle väga 1 (ett) gram så skulle den största av planeterna, i vårt solsystem, väga ca 318 gram och benämnas Jupiter.

Då skulle solen väga ca 333 kg och solsystemets totala massa skulle vara ca 333,447 kg (inkl dvärgplaneten Pluto). Planeternas (inkl Plutos) massa av solsystemet skulle vara blott 0,13% och Jupiters andel av solsystemet skulle vara ynkliga 0,095%.

(Här fanns en till frågeställning men Siri och Malin publicerar den medan jag tog ovanstående)


Hur många mil kommer jag ha gått under mitt liv?

Enligt SCB’s prognos kommer medellivslängden för män år 2060 vara drygt 84 år och eftersom jag blir just 84 år (om jag lever då) det året utgår jag från den siffran, räknar dock med att man inte börjar knata runt så mycket innan man är sex år och föräldrarna låter en upptäcka världen utanför tomtgränsen på egen hand. Enligt en artikel i Aftonbladet 2007-04-21 så går svenska män och kvinnor ca 5000-6000 steg per dag. Med en genomsnittlig steglängd på 0,7m blir ekvationen:

(84-6)x365x5500x0,7m = 109609500m. Detta blir ca 10960 mil, drygt 2,5 varv runt ekvatorn alltså. Verkar det rimligt?!

3 kommentarer:

  1. Ja, jag kan tycka att det verkar rimligt men det är helt sjukt långt! man fattar inte hur mycket man åstadkommer i livet när det är så alldagligt.

    SvaraRadera
  2. Tänk så mycket kalorier man måste förbränna! Varför ska man träna? :D

    SvaraRadera
  3. Ja rimligt verkar det vara, men som sagt en väldigt lång promenad blir det =)

    SvaraRadera