söndag 13 mars 2011

Mikroskop

Min redovisning i veckan handlade om mikroskop. Lärde mig en hel del nytt kan jag säga! Däremot så var det ganska snålt med information i boken om just mikroskop så därför hittade jag på förstoringsformeln efter lite sökande.

Förstoringformel för mikroskop:




d är avståndet mellan objektiv och okular.
f1 är brännvid för objektivet och f2 är brännvid för okularet.

Räkneexempel:
d= 170mm
f1=5mm
f2=5mm

(170-5-5)/5=32

Svar: Förstoringen blir 32ggr.


Ps. Hittar inte "läs mer"-funktionen någonstans. Hur fixar man den?

3 kommentarer:

  1. Bra att du fick med formeln! Men du skriver 160 på ett ställe och 170 på ett annat, och som mattelärare måste jag påpeka att du behöver en parentes kring (170-5-5)/5

    Angående "Läs mer" kolla vad Veronica skrivit här:
    http://fy-b-vt11.blogspot.com/2011/01/uppdatera.html

    SvaraRadera
  2. Oj, ja blev lite slarvfel.
    Däremot så hittar jag fortfarande inte den "uppdaterade redigeraren" även fast jag följer Veronicas guide. Hoppas någon vänlig själ kan visa mig på någon lektion!

    SvaraRadera